Marcus Wallén – en hverdagens helt, der inspirerer hele branchen

Årets hverdags helt hedder Marcus Wallén. Han modtager prisen for sit reelle engagement i mennesker – noget, der for ham falder helt naturligt.

– Det er ikke noget, jeg tænker over, siger han ydmygt. Jeg er, som jeg er, og har altid holdt af mennesker og mødet med mennesker.

Marcus har arbejdet i branchen i lidt over 30 år og er en lige så velkendt som vellidt profil i Stockholms restaurantliv. Han har været barchef på Sturehof og drevet kvartersrestauranten Mondän i Vasastan. Han har også været med til at opbygge restauranter som Strandvägen 1, Milles og Eataly. Et cv, der vidner om hårdt arbejde og stort engagement.

Aldrig kedeligt

– Frem for alt holder jeg af mødet med mennesker, forklarer Marcus, når han bliver spurgt om, hvad der driver ham. Jeg kan lide tempoet og trives i lidt kaos. Det er aldrig kedeligt.

Han har naturligvis også en stor kærlighed til mad.

– Helt sikkert! Et godt måltid er den hyggeligste måde at være sammen på.

– Det her er ganske enkelt min branche, griner han. Jeg trives virkelig med dette liv.

Tiltrukket af skærgården

For seks år siden overtog Marcus og hans hustru Johanna Sandhamn Seglarhotell i Stockholms skærgård.

– Jeg havde arbejdet meget hårdt i et par år med Eataly, så vi havde egentlig tænkt os at tage et sabbatår og overveje, hvad næste skridt i livet skulle være. Så søgte ejeren af Sandhamn Seglarhotell nogen, der kunne overtage driften. Jeg er jo vokset op i skærgården, og vi syntes begge, at det lød meget spændende. Mange var interesserede i opgaven, men ejerne kunne lide vores idéer og tanker.

“– Det er virkelig en stor ære, siger årets modtager af Restaurationsbranchens hverdagens helt 2025, Marcus Wallén.”

En stærk fortaler for mangfoldighed

Det er ikke mindst tiden på Sandhamn Seglarhotell, der har bidraget til, at Marcus nu er blevet udnævnt til Restaurationsbranchens hverdagens helt. Han beskrives ofte som en leder, der sætter andre før sig selv, og er kendt for sin hjælpsomhed og evne til at se styrker hos alle omkring sig. Derudover har han i mange år været en stærk fortaler for mangfoldighed og arbejder aktivt for at opbygge køkkenteams med forskellige baggrunde, erfaringer, aldre og køn. Sider, som for alvor kom til udtryk i årene på Sandhamn.

– Under pandemien forsvandt konferenceforretningen fuldstændigt, men det lykkedes os at holde liv i virksomheden ved at tiltrække privatpersoner og ikke mindst lokale øboere. På den måde kunne vi beholde hele personalet og kom ud med sorte tal.

Hjalp medarbejdere fra krigen

En yderligere årsag til, at Marcus modtog prisen, er hans engagement i at hjælpe sine ukrainske medarbejdere, da krigen brød ud.
– Da deres sæsonansættelser sluttede, lod vi dem blive boende gratis i personaleboligerne, så de ikke skulle vende tilbage til krigen, fortæller han. Det var ikke en svær beslutning, men ren medmenneskelighed. Det tror jeg, alle ville have gjort.

– Flere af dem arbejder stadig på Seglarhotellet i dag.

Ny by og nyt projekt

Marcus og hans familie er dog ikke længere på Sandhamn. De er flyttet fra skærgården til Åtvidaberg i Östergötland.

– Vi har fire voksne børn, men også en efternøler på otte år, fortæller Marcus. Somrene er fantastiske på Sandhamn, men om efteråret og vinteren bliver der langt til skole og aktiviteter. Derfor besluttede vi os for at flytte.

Her dukkede Villa Baro i Åtvidaberg op – et hotel med restaurant og golfbane.

– Villa Baro er et spændende koncept, som vi ser store udviklingsmuligheder i. Planen er både at skabe en fantastisk arbejdsplads og en destination, der overrasker og inspirerer.

Fakta

Hvert år uddeler Textilia og Svenska Kockars Förening en pris til en person, som har ydet en betydelig indsats for at skabe mangfoldighed og ligestilling i restaurationsbranchen.
I år gik prisen til Marcus Wallén.

Motivation

Marcus udmærker sig ved sit ægte engagement i mennesker og sin overbevisning om, at alle fortjener en plads og en chance. Under pandemien sørgede han for, at ingen stod uden arbejde, og da krigen i Ukraine brød ud, gav han tryghed og støtte til sine medarbejdere i en svær tid. Med omsorg, tålmodighed og respekt leder han gennem handling og viser, hvad ægte lederskab og medmenneskelighed betyder. En hverdagens helt, der inspirerer hele branchen.

Få TEXTILIA-NYT direkte
i din indbakke

Textilia mappe
Privatlivspolitik

Hjemmesiden benytter cookies. Disse er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Vi benytter egne og tredjeparts cookies til nødvendige funktioner på hjemmesiden, til kundeservice og statistiske formål.

Nødvendige cookies

Nødvendige cookies er altid slået til på siden. De husker bl.a. dit cookie-tilsagn.